Limosa limosa. Grutto

Natuurjournaal 20 april 2024

Nature Today
20-APR-2024 - Grutto's aan het broeden en eerste kuikens uit het ei, boterbloemen beginnen te bloeien.

De allereerste gruttokuikens komen uit het ei. Grutto’s zijn echte nestvlieders. De kuikens komen kant en klaar ter wereld als mini-vogeltjes van zeven centimeter en dertig gram. Gelijk kunnen ze het nest verlaten en scharrelen dan hun eigen kostje bij elkaar door op insecten te jagen, zoals langpootmuggen. De ouders blijven wel in de buurt voor bescherming tegen roofdieren en regen. Na drie tot vier weken zijn ze groot – vliegvlug – waarna de familie nog een tot twee weken bij elkaar blijft. Met de eerste, vroegste gruttokuikens is het begin van de grutto-geboortegolf ingeluid. In april broeden de meeste grutto’s, zodat er vanaf mei steeds meer kuikens zijn. Beleef het voorjaar samen met de gruttokuikens in de documentaire Grutto!

Scherpe boterbloem in een vochtige, bloemrijke weide

In bloemrijke weilanden is het meeste eten te vinden voor gruttokuikens. Daar beginnen nu ook boterbloemen te bloeien. Op ijle stengels geven de botergele bloemen kleur aan de regenachtige lentedagen. En hoe meer de lente vordert, hoe meer ze gaan bloeien, met het hoogtepunt in mei. Twee soorten die veel voorkomen, zijn de scherpe boterbloem en de kruipende boterbloem – maar er zijn nog meer soorten. De laatste kruipt met de ronde stengels over de grond. De scherpe boterbloem heeft vierkante stengels, maar daar komt de naam niet vandaan. Als je het blad proeft, smaakt het scherp. Misschien niet vies, maar spuug toch maar weer uit want het is een beetje giftig.

Tekst: Nienke Lameris, Nature Today