snoekbaars

Pas op voor de zorgzame vader (VIDEO)

Stichting RAVON
23-MEI-2010 - Het water warmt nu langzaam op: tijd voor de snoekbaarzen om een nest te bouwen. De afgelopen week waren er verschillende snoekbaars vaders druk in de weer met het bouwen van hun nesten. Nu de nesten vol met eitjes zitten is het raadzaam niet te dicht in de buurt te komen. De eieren worden met hand en tand bewaakt. Dat is op film vastgelegd.

Bericht uitgegeven door Stichting RAVON op zondag 23 mei 2010

Foto: Jelger HerderSnoekbaars is een gemakkelijk te herkennen vissoort. De opvallendste kenmerken zijn de twee duidelijk gescheiden rugvinnen waarvan de voorste stekelig is. Daarnaast heeft hij een grote bek met scherpe tanden.

Nestbewaking
Snoekbaarzen paaien in april of mei en trekken daarvoor naar oeverzones van stilstaande wateren. De mannetjes maken een nest, met een doorsnede van ongeveer een halve meter. Een nest bestaat meestal uit een stukje door de vis schoongemaakte zand- of grindbodem. Nadat de eieren zijn gelegd, bewaakt het mannetje het nest tegen indringers. Hij zwemt vele rondjes en houdt zo andere vissen, zoals blankvoorn en baars, buiten het nest. Zodra de eitjes uitkomen, is de ouderlijke zorg voorbij en zijn de larven op zichzelf aangewezen.

Filmpje
De snoekbaars in dit filmpje bewaakt zijn nest met de eieren. Hij kan tijdens deze periode zeer agressief zijn. Duikers die te dicht bij het nest komen, worden soms zelfs aangevallen. Kijk dus uit voor deze zorgzame vaders.

Tekst en film: Karin Didderen, RAVON