Zomerstop stropen voorbij

De Vlinderstichting
28-AUG-2015 - In voor- en najaar zijn veel vlinderaars actief met stropen. Dit is een methode waarbij je nachtvlinders lokt met een zoete stof op bomen. Vanaf april tot in juli is er veel concurrentie van bloeiende planten, maar nu loont het weer te stropen.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting [land] op [publicatiedatum]

Het prachtige rood van een rood weeskind (foto: Kars Veling)Vorige week werden tijdens een strooptocht in de Zump, een stadsparkje in Culemborg, meer dan 40 vlinders op de stroop gevonden, verdeeld over 12 verschillende soorten. De komende anderhalve maand blijft het redelijk soortenrijk, maar je kunt de hele winter doorstropen. De aantallen zijn in december en januari niet zo hoog en ook zijn er niet veel verschillende soorten te verwachten, maar gedurende de hele winter zijn er wel vlinders te lokken.

Voor het stropen heb je een kwast en stroop nodig. Voor de controle een zaklamp, maar dan kun je aan de slag. De stroop kun je zelf maken en kan allerlei bestanddelen bevatten. De basis is vaak (appel)stroop en suiker. Door dit op te warmen lost de suiker op en dan kunnen er allerlei andere ingrediënten worden toegevoegd, zoals appelmoes, rotte bananen en diverse alcoholica. Een recept is hier te vinden, maar u kunt zelf naar hartenlust variëren en uittesten wat bij u het beste werkt.

Piramidevlinders zijn in augustus en september veel op stroop aan te treffen (foto: Kars Veling)

Nachtvlinders, zoals deze huismoeder, zuigen met hun roltong de zoete stof op en blijven nooit kleven aan de stroop (foto: Kars Veling)Nu in augustus en september zijn het een aantal grote, opvallende en gemakkelijk te herkennen soorten die de dienst uitmaken. Een spectaculaire soort, maar helemaal niet zeldzaam is rood weeskind. De prachtige, rode kleur op de achtervleugels zie je vaak als ze aan het drinken zijn. Als ze echt in rust zijn, wordt de voorvleugel ervoor geschoven en dan zie je alleen de bruine kleur met donkerder lijnentekening. Als de vlinder wordt gestoord, toont hij weer het opvallende rood. Huismoeder is een andere snoeper die regelmatig op stroop te vinden is. De opvallend forse huismoeder is herkenbaar aan het vrij langwerpige uiterlijk. De kleur is heel variabel, van effen bruin tot zeer bont gekleurd. Ook de piramidevlinder is vrij groot en nu en de komende weken volop op stroop te verwachten. Piramidevlinder is wat driehoekig van vorm en heeft een donkerbruine tekening met lichtere lijnen. Uiteraard komen er nog veel meer soorten op de zoetigheid af. Ga zelf maar eens proberen!

Tekst en foto’s: Kars Veling, De Vlinderstichting