Staat de voorjaarsbode Vroegeling al in bloei?

Doe mee met de EINDEJAARS PLANTENJACHT

FLORON
14-DEC-2014 - FLORON organiseert voor het eerst een plantenjacht in een ogenschijnlijk onmogelijk periode, namelijk rond Oud & Nieuw. Tussen 25 december en 4 januari gaan plantenliefhebbers overal in Nederland op zoek naar bloeiende planten. We zijn benieuwd hoeveel verschillende planten er dan nog in bloei staan en welke bloeiende plant het meest wordt gezien.

Bericht uitgegeven door FLORON [land] op [publicatiedatum]

Het is tot nu toe een bijzonder warm jaar. 2014 wordt het warmste jaar in zeker drie eeuwen. Als het warme weer aanhoudt dan kunnen er in de decembermaand nog allerlei bloeiende planten worden gevonden. Het gaat dan bijvoorbeeld om soorten die bij het uitblijven van nachtvorst de bloei nog wat weten te rekken of om soorten die het hele jaar door bloeiend te vinden zijn. En als het weer echt meezit dan beginnen mogelijk ook de echte voorjaarsbloeiers al wat eerder te bloeien op een zonnig en beschut plekje. Er valt dus ook in december, voor wie er oog voor heeft, nog van alles bloeiend waar te nemen.

Mogelijk staat de voorjaarsbode Vroegeling al in bloei (foto: Willie Riemsma)

De EINDEJAARS PLANTENJACHT is een mooie aanleiding om er na een overdadige brunch of lunch op uit te trekken en de bloeiende planten te noteren die je tegenkomt in het bos, op de hei of tijdens een blokje om in stad of dorp.

Iedereen kan meedoen en de regels zijn eenvoudig:
1. Kies een moment tussen 25 december (Eerste Kerstdag) en 4 januari, met goed weer voor een wandeling;
2. Noteer gedurende één uur alle wilde en verwilderde planten die in bloei staan. Tuinplanten tellen niet mee. Losse meldingen van bloeiende planten mogen ook;
3. Geef de resultaten door aan FLORON via www.plantenjacht.nl.

Wellicht staat Paarse dovenetel dit jaar in de top drie van meest waargenomen bloeiende planten (foto: Joop Verburg)

Op verschillende plaatsen in Nederland worden daarnaast gezamenlijke wandelingen georganiseerd. Onder deskundige leiding ga je op zoek naar bloeiende planten. Kijk op facebook voor een overzicht van de wandelingen bij jou in de buurt. Om de meest algemene winterbloeiers te herkennen is er een zoekkaart gemaakt. Deze is te downloaden op www.plantenjacht.nl.

Doe mee en volg ons tijdens de jacht op facebook! Hier kun je ook je belevenissen, bijzondere vondsten en foto’s delen.

Meer informatie vind je op www.plantenjacht.nl en onze facebookpagina: FloronNederland. Luister ook naar de uitzendingen van Vroege Vogels.

Tekst: Edwin Dijkhuis, FLORON