Bladkoning, Charles Lam, Flickr, wikipedia, Creative Commons Attribution ShareAlike 2.0 License

Meer vogels in de tuin

Vogelbescherming Nederland
28-OKT-2014 - De herfst is nu echt aangebroken! Vogels zoeken de tuin weer vaker op: standvogels maar ook trekvogels die van heinde en verre komen. Met de winter in aantocht hebben vogels voedsel nodig. Deze week staan vogels centraal in de tuincentra in ons land. Kom naar het tuincentrum bij u in de buurt voor tips en inspiratie!

Bericht uitgegeven door Vogelbescherming Nederland op [publicatiedatum]

Doe niks en help zo de vogels
Oktober is een prachtige tuinmaand. Fantastische herfstkleuren, spinnenwebben met dauwdruppels, volop bessen aan de struiken: alles een lust voor het oog. En het mooiste is, u hoeft weinig anders te doen dan ervan te genieten. Afgevallen bladeren kunt u gerust laten liggen, uitgebloeide zaaddozen moet u vooral laten zitten en afgestorven plantendelen in de borders laten. Niks doen levert voedsel op voor vogels: ze eten de spinnetjes en insecten die zich onder de bladeren bevinden en zaadjes en bessen aan planten en struiken.

Bladkoning (foto: Charles Lam)

Van appelvink tot bladkoning
Jonge vogels die dit voorjaar zijn geboren moeten nu zelfstandig worden en dan is de tuin een prima voedselgebied. Niet alleen de vogels die het hele jaar in Nederland blijven kunt u in het najaar in uw tuin treffen (bijvoorbeeld appelvink of koolmees); juist ook vogels op doortrek of soorten die hier komen overwinteren. Bijvoorbeeld lijsterachtigen zoals kramsvogels, die in sommige jaren een ware invasie vormen. Misschien treft u zelfs wel een bladkoning in uw tuin, dit aandoenlijke druktemakertje is afgelopen week op een paar plaatsen in Nederland gezien!

Kom langs voor gratis advies
Of het nou ‘gewone’ soorten zijn of meer exotische, vogels in de tuin zorgen voor levendigheid en plezier. U kunt ze lokken door voer te strooien; beter nog is uw tuin zó in te richten dat vogels er naast natuurlijk voedsel ook veiligheid kunnen vinden. Deze week zijn er in veel tuincentra in Nederland tuinvogelconsulenten aanwezig om gratis advies te geven, er zijn informatieve folders en mooie producten te koop.

Tekst: Nadja Jansma, Vogelbescherming Nederland