Vlinderexplosie op komst?

De Vlinderstichting
11-APR-2013 - Het lijkt eindelijk warm en zonnig weer te worden komend weekend. Naar verwachting zullen de vlinders dan massaal verschijnen, zowel dag- als nachtvlinders. Door de koude maartmaand is het uitkomen van veel vlinders vertraagd.

Bericht uitgegeven door De Vlinderstichting [land] op [publicatiedatum]

Het lijkt eindelijk warm en zonnig weer te worden komend weekend. Naar verwachting zullen de vlinders dan massaal verschijnen, zowel dag- als nachtvlinders. Door de koude maartmaand is het uitkomen van veel vlinders vertraagd.

Sleedoorn is nu goede nectarplant, zoals voor dit bont zandoogje (foto: Kars Veling)De vlinders zitten al weken te wachten in hun pop. Ze zullen massaal ontpoppen als het warmer en zonniger weer wordt. Voor komend weekend zijn temperaturen van boven de twintig graden beloofd. Als de zon gaat schijnen, zullen er dan erg veel vlinders te zien zijn. Ook veel planten zullen in bloei komen. In het voorjaar zijn vooral bloeiende wilg en sleedoorn, maar ook klein hoefblad, belangrijke vlindertrekkers. In de tuin zijn vlinders te zien op de winterheide die momenteel volop bloeit.

Kleine vos en citroenvlinder zijn al veel gezien; dit weekend zullen ook dagpauwoog en gehakkelde aurelia actief moeten worden. Atalanta’s, die hier de winter hebben doorgebracht, zullen zich als het goed is ook laten zien. Naast deze vlinderoverwinteraars is het echt tijd voor popoverwinteraars als bont zandoogje, klein koolwitje en boomblauwtje om tevoorschijn te komen. Ook deze soorten moeten nectar kunnen drinken: je kunt ze dus het beste zoeken in de buurt van bloeiende planten. Verder is het de hoogste tijd voor het oranjetipje: waarschijnlijk zal deze in flinke aantallen gemeld worden. Het gaat nu vooral om de mannetjes met hun prachtig feloranje vleugelpunten. Zij komen een paar dagen eerder uit de pop dan de vrouwtjes, die het oranje op de vleugel missen.

Op stroop zullen veel voorjaarsuilen te zien zijn, zoals deze dubbelstipvoorjaarsuil (foto: Kars Veling)Net als de dagvlinders zijn de nachtvlinders ook door het koude weer opgehouden: ook van hen verwachten we een grote explosie. De voorjaarsuilen, die in normale jaren vanaf begin en half maart actief zijn, waren de afgelopen weken maar mondjesmaat aanwezig. Afgelopen week kwamen de eerste meldingen van kleine, variabele en dubbelstipvoorjaarsuil, en ook andere voorjaarsnachtvlinders zijn al begonnen. Als de nachten warmer worden, kunnen we nog veel meer nachtvlinders verwachten. Door te  stropen kun je vooral de uilen goed lokken; als je met een zaklamp ’s nachts bloeiende wilgen of sleedoorns afzoekt kun je ze ook vinden. Een aantal voorjaarsnachtvlinders laat zich goed lokken door licht. Het werkt soms ook al goed als je verlichte plekken afzoekt, zoals abri’s, viaducten of flatportieken of –galerijen. We zijn erg benieuwd naar uw waarnemingen en verwachten topdrukte op de invoerportalen van Waarneming.nl en Telmee. Komende maandag verschijnt de eerste tussenstand op Natuurbericht.

Tekst en foto’s: Kars Veling, De Vlinderstichting